In 1989 zag het er naar uit dat de familie uitgebreid zou
worden; we reden toen op een Kwasaki Z1300 met Vetter kuip en
koffers. Wettelijk was het niet mogelijk hier een zijspan aan te
bouwen, vandaar dat we op zoek gingen naar een
zijspancombinatie.In de Moto 73 of MOTOR stond een artikel over
een Yamaha 1200 met een Midi zijspan van EML. EML is een zijspan
fabrikant in Neede Nederland, de toenmalige dealer was Wout Broer
uit Hengelo. Toen we daarheen reden raakten we met Wout Broer aan
de praat. Hij vertelde ons dat er een nog sportiever span op de
tekentafel lag en verleiide me om bij EML te gaan kijken. Hoewel
er toen nog geen prototype bestond stonden de tekeningen me wel
aan en omdat we de tijd hadden om te wachten en omdat Wout een
lucratief aanbod deed heb ik de combinatie Yamaha FJ1200 &
EML Speedline toen al gekocht. Toen we het span op de motorbeurs
IFMA in Keulen voor het eerst zagen werden we niet teleurgesteld.
Afwachten was hoe het zich op de weg zou gedragen inderdaad
afwachten want het span moest eerst nog naar de MotorRAI. Om toch
wat te wennen aan een zijspan konden we een URAL 650 DNEPR lenen.
Ik moet eerlijk zeggen dat de eerste meters op een zijspan niet
meevielen. Toch heb ik op die Ural best leren rijden en veel mee
gelachen want wie verwacht nu dat zo'n ding ook een achteruit
heeft. Een kameraad van me die al jaren zijspan reed ( Sjaak van
der Stek) heeft me geleerd hoe hard je met een Ural door de bocht
kunt, toen ik echter een keer moest stoppen terwijl hij dacht dat
ik rechtaf ging knikkerde hij uit de bak. Toen ik de Ural
terugbracht bij Wout Broere en de Speedline meenam bleek dat ook
de wegligging van de Speedline fenomenaal is. Een paar weken
later belde Wout me op of hij het span mocht lenen voor een
rijimpressie door de redakteurs van het weekblad MOTOR. Ergens
was ik er niet blij mee maar om een objektief beeld te krijgen
van de prestaties van het span was het toch ook wel verleidelijk
zeker toen ik hoorde dat Toon van de Vliet er mee zou rijden. Dat
is iemand die de ins en outs van zijspanrijden tot in den treure
beheerst. Het artikel is te lezen in de MOTOR van 6 december
1990. Enige citaten (natuurlijk alleen de positieve)
"sportief met een hooffdletter S" ; "zeker harder
dan 200 km/uur" ; "uitstekende wegligging"; "
Snel rechtsaf is zalig, maar wat dacht U van harder en harder
linksaf". Eindconclusie was: "een veilig snel voertuig
met ongelooflijke sportieve eigenschappen." Na inmiddels al
weer 5 jaar met het ding rond te rijden zonder mankementen kan ik
alleen maar zeggen dat het een fantastische machine is het enige
nadeel is dat de achterband nogal snel glad is.
Wat technische gegevens: |
Cylinder inhoud 1188 cc |
Vermogen 135 pk |
Koppel 107.5 Nm |
|
14'' wielen |
banden 165/65H |
achter 165/70H |
|
lengte 2300 mm |
breedte 1600 mm |
hoogte 1220 mm |
|
tot gewicht 387 kg |
belasting max 363 kg |
max tot gew 750 kg |